Monday, March 12, 2012

Tuntutlah Ilmu Dengan Bersungguh-sungguh Sementara Para Ulama Masih Hidup.


Daripada Abdullah Bin 'Amar Bin 'Ash r.a berkata; Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Allah taala tidak menghilangkan ilmu agama itu dengan dicabutkan sekaligus daripada manusia, tetapi Allah taala akan menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama. Sehingga apabila sudah tiada para ulama, manusia akan melantik pemimpin mereka dari kalangan golongan jahil, lalu mereka akan ditanya hukum sesuatu masalah, maka mereka menjawab atau berfatwa tanpa ilmu pengetahuan, maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain”.

(H.R Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)



Keterangan :



Kini kita merasakan bahawa bumi ini semakin tandus dari para ulama akhirat yang merupakan pewaris para anbiya. Ramai daripada mereka telah meninggalkan kita.. Tahun demi tahun kita melihat para ulama dipanggil ke hadrat Allah taala dan sedikit sekali yang dapat menggantikan mereka. Kalau ada yang menggantikan pun maka kualitinya jauh lebih rendah dari mereka yang dahulu.



Dan yang lebih menyedihkan kita apabila pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama yang dulunya sangat subur melahirkan ulama, kini sudah tidak begitu subur lagi. Pendekatan atau kaedah (metode) pelajarannya banyak yang telah dimodenkan, akhirnya ia kehilangan ciri-ciri keberkatan dan sopan santun penuntut. Dan ada pula pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama yang tetap dengan cara tradisinya yang lama, yang tidak mahu menerima sedikitpun dari sistem moden yang telah terbukti ada juga kebaikannya, akhirnya lahirlah penuntut-penuntut yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan yang serba canggih yang ada di sekelilingnya.



Dari sudut lain pula, ramai penuntut yang datang ke pondok bukan dengan kemahuannya sendiri, tetapi atas paksaan dari orang tuanya. Dan ada pula yang datang belajar ke pondok sebagai pelarian dari keadaan yang sudah tidap dikawal di kampung halaman. Ketika ibubapa sudah habis akal untuk membimbing anak mereka, maka ketika itulah anak mereka diserahkan ke pondok untuk diperbaiki. Jadi, pondok-pondok tidak ubah seperti bengkel untuk anak-anak yang sudah rosak. Untunglah kalau anak yang seperti ini dapat berubah. Kalau tidak, maka akan berkumpul di pondok-pondok anak-anak yang sudah tidak dapat diurus lagi. Maka dengan itu, mereka akan membentuk satu fenomena baru dalam kawasan sekolah



Jarang sekali kita mendapati seorang waris yang memasukkan anaknya yang paling pandai dan yang paling baik ke pondok. Justeru anak yang pandai itulah yang banyak dihantar belajar di sekolah-sekolah umum. Jika begitu, bagaimana nasib umat ini pada masa yang akan datang apabila tidak ada satu kesungguhan dalam usaha melahirkan ulama.



Oleh itu, mari kita bersama mengembalikan martabat institusi pengajian pondok dan sekolah agama. Mari kita tambahkan kualiti penuntut, guru-guru, tempat belajar yang memadai dan sistem pelajaran yang mengumpulkan antara cara tradisional yang penuh berkat dan sopan santun, dengan cara moden yang dapat diambil manfaatnya, supaya lahir satu generasi yang seimbang dan mantap, yang mempunyai kekuatan rohaniah dan fizikal yang sihat sehingga mereka dapat berhadapan dengan cabaran zaman sangat menggelisahkan kita ini.

1 comments:

Post a Comment